„Ela pikalt ja hästi!” KOLMAS OSA: Toitumise tähtsus

Episood algab sellega, et üks filmi tegijatest ütleb, et ekspertidel on mõningas osas erinevad arusaamad, kuid nad kõik nõustuvad sellega, et kuldse 100 eluaastani viib meid taimne toitumine. Ocean Robbins räägib, et kui me sooviksime luua ideaalse toitumise selleks, et saada südamehaigus, 2. tüüpi diabeet ja vähk, siis on raske midagi paremat välja mõelda, kui see, mida me täna sööme. See on toitumine, milles on väga vähe kiudaineid ja kuhu on lisatud väga palju töödeldud rämpsu, enamik inimesi saab oma süsivesikud valgest jahu ja suhkrut sisaldavatest toitudest ning peamised rasvad tulevad pudeliõlidest ja tehasefarmides kasvatatud loomadest tehtud toodetest. Kui seda situatsiooni vaadata, siis pole midagi imestada, et me oleme haiged ja meie lapsed on ülekaalulised. Inimesed tunnevad tihti häbi ega mõista, et nad saavad selles osas midagi ette võtta. Elus ei ole garantiisid, kuid me teame, et teatud valikud suurendavad tõenäosust elada pikka ja tervislikku elu. Seda on näha pika elueaga rahvaste pealt, et kui nad söövad oma traditsioonilist toitu, siis nad elavad haigustevabalt kõrge eani, kuid kui nad hakkavad sarnaselt Lääne inimestele toituma, siis nad saavad täpselt samad haigused ja nende eluiga kukub umbes 15 aasta võrra.

Igaüks teab, et tuleb end füüsiliselt liigutada, et rämpstoit on oma nimetuse saanud mingil põhjusel, et peab vähem suhkrut sööma ja et peaks võtma head multivitamiini. Kui me muudame oma mõttemaailma nii, et võtame fookuse ära sellelt, mis on kõige lihtsam ja meeltmööda, ning keskendume sellele, mis annab meile kõige enam energiat ja elujõudu, hakkame me tegema erinevaid otsuseid. Me hakkame vaatama oma toitu ja vett teise pilguga ning hakkame märkama oma keha reaktsioone tarbitavale toidule. Me peame sööma palju rohkem kiudaineid ning peamiseks süsivesikute saamise allikaks peaksid olema köögiviljad. Sellega me vähendame ka sissesöödud kalorite hulka, mis on oluline inimestele, kes kergesti kaalust juurde võtavad. Tuleks välja jätta töödeldud toidud, mis tähendab seda, et tuleb ise süüa teha. Üks naisterahvas rääkis, et väljas söömine tõstab alati kehakaalu, isegi kui sa valid hoolikalt restorani ja teed seal õigeid valikuid. Restoranis ei vali keegi sulle igat toiduainet nii hoolikalt nagu sa ise enda jaoks kodus seda teed. Kui sa kasutad kodus toidu valmistamisel õli, siis sa valid parima kvaliteedi, säilitad seda korrektselt jne, iga toitu pandud aine (ka sool ja pipar) on hoolikalt valitud. Restoranides nad ei tee seda, sest nemad ise pole need, kes seda toitu söövad.

Dr. Greger räägib, et on 12 toitu, mida ta soovitab igal inimesel iga päev tarbida: kõige tervislikumaid köögivilju, milleks on tumerohelised lehtköögiviljad (eriti kapsad nagu lehtsalat, brokoli), kõige tervislikumaid puuvilju, milleks on marjad, lisaks oad, veerand teelusikat kurkumit, supilusikatäis linaseemneid jne. Kui inimesed seda plaani järgivad, siis nad saavad tervislikest toiduainetest kõhu täis ja seal pole enam ruumi ebatervisliku jaoks.

Dr. Jonathan Wright toob välja huvitava fakti, et umbes 100 aastat tagasi olid kõik meie toiduained orgaanilised ja selleks polnud vaja eraldi sõna nagu praegu. Polnud mingeid taimekaitsevahendeid ega töödeldud toitu. Ta rääkis, et Inglismaa kuningas Henry VIII maksis väidetavalt untsi suhkru eest rohkem kui untsi kulla eest, sest suhkru töötlemine alles algas tol ajal. Pole ka ime, et see kuningas nii paks oli 🙂 Seega kõik see, mis ei ole oma loomulikus naturaalses olekus, mis on töödeldud ja rafineeritud, millele on lisatud suhkrud ja kemikaalid, peab laualt kaduma, seda kõike pole vaja. Veidikene keeruline, kuid see oleks esimeseks sammuks.

Meie vanavanavanemad tõusid üles, tegid terve päeva väljas tööd, korjasid oma toidu ise, mitte ei läinud poodi, nad olid seda tehes värske õhu käes, said päikesepaistet, D-vitamiini, mis on vähiennetaja, nad tegid füüsilist tööd ja sõid naturaalset toitu. Tänapäeval me oleme nii ärahellitatud, et peame seda ebamugavuseks, kui oleme sunnitud autoga jälle poodi sõitma, kui me eelmine kord midagi unustasime. Kui selline inimene tahab hakata tervislikult toituma ja saab aru, et peab järsku toidulaualt välja jätma kiiresti söödavad snäkid, peab päriselt trenni hakkama tegema ja higistama, siis kuigi need pole tegelikult rasked asjad, on praegune põlvkond kaotanud võime kättevõetud tegevusi lõpule viia.

Tänapäeval peame mõtlema asjade peale, mille peale meie farmis üleskasvanud vanavanavanemad ei pidanud mõtlema nagu toitumine, toksiinid, hormoonid, magamine, lõõgastumine, füüsiline aktiivsus. Nende jaoks oli see kõik igapäevaelu, mis juhtus automaatselt. Meie peame aga ise looma selle farmi kogemuse: peame minema spetsiaalselt välja trenni tegema, peab võtma D-vitamiini, sööma naturaalset ja värsket toitu. See kõik maksab ja võtab aega, kuid keegi teine (arstid, poliitikud) ei tee seda sinu eest ega sinu heaks, vaid vastutus oma tervise eest tuleb võtta enda kätte. Inimesed lasevad oma tervise käest ja loodavad, et mingi arst, mingi tervishoiuteenus, mingi kindlustusplaan ja mingi imetablett päästab viimasel minutil nende naha. Kuid need asjad ei toimi sel viisil.

Inimesed võiksid mõista, et mis puutub meie rakkude vananemisse, siis meil on kudedes tüvirakud ja kui nende eest hoolitseda, andes orgaanilist toitu ja kvaliteetset vett ning eemaldada toksiinid, siis bioloogiline vanus muutub. Näiteks paluti Itaalia naistel suitsetamine maha jätta ning 9 kuu pärast oli nende bioloogiline vanus vähenenud 13 aasta võrra. Me ise oleme vananemise põhjuseks. Võtke toksiinid ja kosmeetika oma elust välja, lõpetage tegevused, mille puhul me teame, et me kahjustame end ja sa näed, et su keha hakkab noorenema – sa näed ja tunned end nooremana. Ja lõpuks tähendab see ka seda, et sa elad pikemalt.

Üks ekspert toob välja 5 terve inimese tunnust: stabiilne veresuhkur, antioksüdantide tarbimine, vesi, oomega-3-rasvhapped ja päikesepaiste (D-vitamiin) ning metüleerimine, mis toimub kogu organismis mitmete B-grupi vitamiinide abil (B12 oluline). Metüleerimine on vananemisprotsessi võti, vananedes me ei suuda B-grupi vitamiine enam nii hästi omastada ja seega ei saa me enam teha edukalt metüleerimisprotsessi. Selle protsessi käigus lülitatakse geene sisse ja välja, aitab ennetada Alzheimeri tõbe jne. Teine ekspert ütleb, et Alzheimeri tõve ennetamiseks tuleb süüa 80% ulatuses naturaalset taimset toitu ja veidi kvaliteetset liha, kui oled vegan või taimetoitlane, siis tuleb veenduda, et sööd piisavalt B-grupi vitamiine. Vananedes langeb D-vitamiini tase, selle taseme ülevalhoidmine on eluliselt tähtis. Lisaks vesi, head rasvad, liigutamine, hoiduda ravimitest. Enamik Lääne maailma haiguste nagu ülekaalulisuse, 2. tüüpi diabeedi ja südamehaiguste põhjuseks on oma veresuhkru üle kontrolli kaotamine. Kui süüa rafineeritud toiduaineid, mis kiiresti verre imenduvad nagu valge sai, pasta, hommikusöögihelbed, isegi rosinad, poemahlad jne, siis keha ei suuda sellega toime tulla. Kui süüa proteiine süsivesikutega koos, näiteks pähkleid ja puuvilju, siis see vähendab veresuhkru liiga kiiret tõusu. Veresuhkru kiire tõus põhjustab rasva talletamist ja veresuhkru kiire langus põhjustab nälga, seega tuleks seda hoida stabiilsena, et mitte tunda nälga, kuid samas kaalu kaotada. Põhjus, miks me talletame rasva, on omada energiavarusid. Et neid varusid kasutusele võtta, võib kasutada intervallpaastumist, mis töötab seetõttu, et me sööme harvem ja kehal on aega rasvavarusid kasutusele võtta, kuna uut „kütust” ei tule peale. Seda peaks tegema koostöös kehalise aktiivsusega, sest kui sul on istuv eluviis, siis on raske neid rasvavarusid kasutusele võtta. Need eelnevalt mainitud Lääne haigused tõmbavad pikaealisusele kriipsu peale ja kui meditsiinilist kirjandust jälgida, siis need olid olematud umbes 170 aastat tagasi ja tekkisid kui rafineeritud suhkur ja valge jahu said inimestele kättesaadavaks. Pikaealisusele töötavad vastu liigsed rafineeritud süsivesikud, liigsed kalorid, liigne insuliin ja insuliiniresistentsus.

Südamehaiguste riskifaktor halb LDL-kolesterool tõuseb kolmel põhjusel: transrasvad (leidub õlides ja rämpstoidus), küllastunud rasvad (leidub peamiselt liha- ja piimatoodetes, kuid ka paljudes töödeldud toitudes, kaasarvatud kookosõlis ja kookosvõis) ja muu toidust saadav kolesterool (peamiselt munad). Naturaalsele taimetoidule üle minemine teeb inimese lõpuks südameinfarkti kindlaks. See sama toitumisviis tervendab ka teisest väga suurest probleemist meie ühiskonnas – 2. tüüpi diabeedist. Sama lugu kõrge vererõhuga – inimesed saavad ravimitest vabaks, sest kui tegeleda tõelise põhjusega, milleks on ummistunud arterid, siis tuleb ravimitest loobuda, sest vastasel juhul langeb vererõhk liiga madalale. Sama lugu veresuhkru ravimitega, seega on vajalik elustiilimuutusi teha koostöös oma arstiga, kes võtaks su ravimite pealt maha, et su veresuhkur liiga madalale ei langeks, sest see on ohtlik.

On oluline, kuna ja kuidas sa sööd, kuid veel olulisem on, MIDA sa sööd. Tuleb süüa kõiki 6 vikerkaare värvi, mis annavad vajalikke fütokemikaale. Paljude inimeste taldrik näeb välja ühte värvi ning selles pole mitmekesisust. Kui loobuda isegi poolest loomsest toidust, mida me hetkel tarbime, saaksime vastu tervemad inimesed. Need, kes tahavad elada pikemalt ja head elukvaliteeti, peavad oma elust välja jätma kõik, mis ei ole looduslik. Ideaalseks toiduks on puu- ja köögiviljad, kaunviljad (oad, herned, läätsed, kikerherned), teraviljad, pähklid ja seemned, seened, maitsetaimed ja vürtsid ehk siis naturaalne toit, ja samal ajal minimaliseerida liha, munade, piimatoodete ja rämpstoidu tarbimist.

Iga kord, kui sa lähed poodi, ümbritsevad sind tooted, mis enamikele inimestele hästi maitsevad, kuid on tapvad, iga kord välja minnes möödud sa kiirtoidukohtadest, kus müüdav toit enamikele maitseb, kuid on tappev. Siin on konflikt ja valik, kas ma olen piisavalt distsiplineeritud tegemaks õigeid otsuseid oma toitumises, füüsilises liikumises, mis aitavad mul elada pikalt ja tervelt, või ma annan järele ja teen seda, mis on lihtne ja rahuldab mu maitsepungasid praegusel hetkel.

Viimasel ajal räägitakse, et soolestik on teine aju. Soolestik on oluline väga paljudel põhjustel. Soolestikul on palju närve, mis stimuleerivad aju. On uuringuid, mis näitavad, et mikroobid ja toidud mõjutavad meie tuju. Aju ja soolestiku seos on väga suur. Inimeste vananedes nende seedimine muutub aeglasemaks ja maomahlade tootmine langeb. Maomahla tootmine nõuab meie kehas palju energiat, kuid toksiinid takistavad selle tootmist. Paljud ravimid on need toksiinid, mis blokeerivad meie kehas vajalikke protsesse, näiteks toitainete omastamist, ja see põhjustab meie keha kiiremat vananemist. Väga oluline on saada ka oomega-3 ja oomega-6 rasvhapete suhe õigeks. Lääne inimese toidulaual on see suhe umbes 1:20, kuigi peaks olema 1:1, see tähendab seda, et tuleb eemale hoida rafineeritud taimsetest õlidest, mida rikkalikult töödeldud toitudes kasutatakse.

Räägiti ka gluteenist. Kui sul on tsöliaakia, siis tuleb gluteenist elu lõpuni eemale hoida ehk siis kõigist gluteeni sisaldavatest teraviljadest. On olemas ka nisuallergia, mida leidub väga harva. Alles mõned aastad tagasi on lisandunud mittetsöliaakia gluteenitundlikkus, mille puhul on tsöliaakia test negatiivne, kuid inimesel tekivad sellele vaatamata gluteeni tarbides sümptomid, milleks tavaliselt on seedeprobleemid. Kaks toidugruppi, millele inimesed kõige enam reageerivad on nisujahu ja piim. Üks ekspert aga ei arvanud, et probleemiks on gluteen, sest on tehtud uuringuid, mille raames on kasutatud väga varajast, umbes 10 000 aastat vana nisu, millele inimesed ei reageeri, samas aga nad reageerivad modernsele nisule. Seega probleem võib lihtsalt olla selles, et me oleme viimase 50 aasta jooksul nii palju oma toitu muutnud, et meie immuunsüsteem ei tunne seda ära ja reageerib sellele kui vaenlasele. Räägiti sellest, kuidas endal toidutalumatusi testida. Kui sa tunned väsimust, seedehäireid, migreene, liigesevalu vms, siis ideaalis tuleb kuuks ajaks toidulaualt välja jätta kõige rohkem probleeme tekitavad toiduained nagu gluteen, piim, munad, juust, mais, pärm ja soja – paljude inimeste sümptomid kaovad ära kõigest 2 nädalaga. Seejärel hakkad neid toiduaineid ükshaaval tagasi lisama, et aru saada, milline neist probleeme tekitab.

Meie rakud uuenevad kogu aeg. Selleks kopeeritakse kromosoome, kromosoomide otstes on telomeerid, mis kopeerimise käigus kogu aeg lühenevad, kuni need saavad otsa ja me sureme. Mida rohkem stressi, seda lühemad on meie telomeerid. Mida lühemad on meie telomeerid, seda kiiremini me vananeme. Mida rohkem füüsilist aktiivsust, mediteerimist, kõrgem oomega-3-rasvhapete, D-vitamiini ja B12 tase, seda pikemad on meie telomeerid. Inimesed, kes elavad pikemalt, on õnnelikud, positiivsed inimesed, kes on aktiivsed, omavad head sotsiaalset elu ja naudivad elu. Nad ei tarvita ravimeid, toituvad hästi, liigutavad end füüsiliselt ja omavad positiivset vaadet elule.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *